(Interim) woordvoerder en reputatiemanager

Met ruim 25 jaar ervaring in journalistiek, interne en externe communicatie, ben ik breed inzetbaar als interim-woordvoerder en reputatiemanager bij crisiscommunicatie of andere calamiteiten. In opeenvolgende functies heb ik daartoe de benodigde praktijkervaring opgedaan. Ik help u graag om uw interne en externe communicatie te regisseren, in voor- en tegenspoed. ​

Als woordvoerder van Rabobank maakte ik de grote economische gevolgen van de kredietcrisis en impact op de financiële sector van nabij mee. Denk aan de Libor-kwestie, overname van de Friesland Bank en diverse faillissementen in het Nederlandse bedrijfsleven, waarbij ik als zegsman mijn rol speelde. Soms voor, vaak achter de schermen, in een professionele relatie met de pers. Ook crisiscommunicatie, mediamonitoring en bijdragen aan reputatieherstel, maken deel uit van mijn dagelijkse werkzaamheden, zoals ik dat in 2017 als interim-woordvoerder en adviseur Public Affairs bij KPMG mocht doen.

Niet duiken bij slecht nieuws

Ervaring leert dat het ‘spel met de media’ nimmer eenvoudig is en steeds verandert. Snelheid is cruciaal, zeker bij online-media, die soms werken volgens het principe: publiceer eerst en vraag later. ‘Duiken’ bij slecht nieuws over uw bedrijf of product, is sowieso niet meer van deze tijd. Houd ook rekening met de druk van sociale media en reactieplatforms, waar meningen van ‘derden’ worden uitvergroot. Het is gangbare ‘publieksjournalistiek’ met veelal meer percepties dan feiten, soms bij gebrek aan beter.

 

Draag bij aan feitenjournalistiek

Bij calamiteiten is het verstandig om als onderneming zelf te (laten) reageren: snel en relevant, ook als u het (nog) niet weet. Dan houdt u enige regie en draagt u als bron bij aan actuele ‘feitenjournalistiek’. En vergeet ook het devies: ‘Je moet stilzitten als je geschoren wordt’. Want wie dat doet, wordt eerst geknipt, daarna geschoren en blijft vervolgens achter andermans kale feiten aanlopen. Bovendien is het achteraf repareren van beeldvorming lastig, zodra de eerste golf aan nieuwswaarde is verdwenen.

Strategie bij crisiscommunicatie

Kortom: verzeilt u of uw onderneming in een lastige situatie, waarbij communicatie een cruciale rol speelt binnen uw organisatie? En naar uw investeerders en/of richting het grote publiek? Aarzel dan niet en neem contact met mij op voor vrijblijvend advies. Of maak een afspraak. Dan nemen we zaken als de potentiële reputatieschade, impact op sociale media en de juridische context in overweging. Door het werken met scenario’s, kunnen we dan samen snel de optimale communicatiestrategie bepalen. Een (tijdelijke) inzet van mij als communicatieregisseur is hierbij bespreekbaar.

 

Als allround communicatieregisseur in woord en beeld, help ik graag om uw reputatie te versterken. U kunt bij mij terecht voor een opdracht als (interim) woordvoerder, (crisis) communicatiestrateeg, reputatiemanager, mediatrainer of pesentatiecoach. Voor een persoonlijk gesprek kunt u contact met mij opnemen via: rene@lomanmedia.nl of 06 – 5185 2226

© Loman🎥Media