Over René & Loman🎥Media


Achtergrond in (bedrijfs)journalistiek 

Na afronding van mijn opleiding bedrijfseconomie aan de Agrarische Hogeschool en vervolgstudie aan de Landbouw Universiteit Wageningen, werkte ik 7 jaar als marktredacteur en financieel-economisch journalist bij uitgeverij Reed Business. In die tijd publiceerde ik diverse spraakmakende artikelen en onderzoeken. In 1998 trad ik in dienst van Rabobank: eerst als speechschrijver en eindredacteur van jaarverslagen, daarna was ik hoofdredacteur beleidscommunicatie en vervolgens hoofd interne media.

Van interne naar externe communicatie

Na 8 jaar interne communicatie stapte ik in 2006 over naar externe communicatie. Sindsdien trad ik als woordvoerder naar buiten over vele bancaire issues, variërend van storingen, kredietverlening en reorganisaties tot en met sponsoring en de beursgang. Door de afwisseling, hectiek en kansen om de beeldvorming te beïnvloeden, blijft het vak van woordvoering mij boeien. In crisissituaties blijf ik efficiënt samenwerken en doelgroepgericht communiceren. Tegelijk kan ik relativeren en genieten van het ‘spel met de media’.


Evenwichtig mediabeeld

Als communicatiemanager bij de bank maakte ik de gevolgen van de kredietcrisis van nabij mee. Dit had forse impact op de reputatie van de financiële sector. Bij veel zaken was ik op bestuursniveau betrokken bij de voorbereiding van nieuws-berichten, alsmede verantwoordelijk voor de regie op de interne en externe communicatie. Mijn inzet is immer om – voor of achter de schermen – actief bij te dragen aan een evenwichtig mediabeeld.

Crisiscommunicatie & sociale media

Crisiscommunicatie behoort eveneens tot mijn repertoire. Als woordvoerder bij o.a. plofkraken en faillissementen, leerde ik het klappen van de zweep in de praktijk. Snel en ter zake reageren, in woordvoering en online. Dat is van belang, mede gezien de druk vanuit sociale media. Ook het bijdragen aan het herstellen van de mediareputatie, maakte deel uit van mijn dagelijkse werk en bij perscontacten.  


Mediatrainer en presentatiecoach

Al eerder gaf ik mediatrainingen aan analisten voor live-cameraoptredens en aan directeuren als zakelijk boegbeeld. Ook elders verzorgde ik presentatie-coaching sessies. De positieve feedback van mensen die ik mocht begeleiden, bevestigden mijn plan als ondernemer. Mijn aanpak omvat veel praktijkoefeningen. Dat is intensief samen werken. Tegelijk biedt het u direct progressie en vertrouwen bij uw optreden. 

Tekst en videoboodschappen

Als voormalig journalist blijf ik een groot fan van het geschreven woord: schrijven is scheppen en schrappen. Ik beschik – aldus anderen – over een goede pen en houd ervan om (eind)redactionele klussen te klaren. Vanuit de behoefte aan (korte) videocontent, bekwaam ik mij verder in video-opname en -bewerking. Indachtig uw doelgroep help ik u graag met een creatieve en kernachtige videoboodschap voor intern en/of extern publiek. 

Vrije tijd

 

Als hobby maak ik af en toe een korte impressie van sportwedstrijden of andere activiteiten, die ik – voor klein of groot – publiek publiceer via mijn eigen kanaal.